DREAMLAB Facebook

Kształty Numicon należą do systemu o takiej samej nazwie, który został stworzony z myślą o innym sposobie nauczania matematyki na wczesnym etapie edukacji oraz o uczniach ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii, a w późniejszych latach także w Polsce, dowodzą, iż wprowadzenie systemu wspieranego klockami będącymi fizycznym przedstawieniem cyfry ma korzystny wpływ na zdobywanie zdolności matematycznych i nie tylko. Wśród badanych uczniów zauważono wzrost pewności siebie oraz zdolności, jak i większą motywację do nauki. 

Kształty Numicon są atrakcyjną pomocą edukacyjną – kolorowe, lekkie, można nimi manipulować na wiele sposobów. Jednocześnie część uczniów preferuje klocki szare, które zmniejszają ilość rozpraszających bodźców. Możliwość dostosowania do potrzeb dziecka także jest ich mocną stroną. Z biegiem czasu uczniowie mają w sobie gotowość do przejścia z liczmanów, klocków Numicon na reprezentacje symboliczne, czyli między innymi graficzne odwzorowanie cyfry, dobrze nam znany zapis działań. Klocki Numicon zapewniają silny fundament umiejętności pojmowania liczby, z którym dzieci wejdą na kolejny etap rozumienia matematyki.
Jednym ograniczeniem przy wykorzystaniu systemu Nimicon jest wyobraźnia nauczyciela i uczniów.

Ja mam ostatnio ochotę na numiconowe ciasteczka, ciekawe ile rodzynek będzie mi potrzebnych, aby zrobić wszystkie klocki? Pani Kamila 

Ja chciałabym zbudować piętrowy dom, który otoczony będzie sekwencyjnym płotem. A później zbudujemy zamek, ciekawe… jakie klocki będą nam potrzebne? Pani Ola

Pracując z dziećmi ze spektrum autyzmu nauczyłam się inaczej planować zajęcia. A może nawet ich nie planować? Mam założony pewien cel – a jak go dziecko osiągnie? Samo mi pokaże. Moim zadaniem jest zapewnienie mu wsparcia, kontaktu oraz gotowości do wejścia w jego świat! Świat, który niejednokrotnie potrzebuje więcej ładu i przewidywalności, ma swoje zasady dające poczucie bezpieczeństwa. Pani Kamila

 

Kamila Numicom www

Kamila G Jankiewicz
Pedagog specjalny

Alaksandra WWW

Aleksandra Szymborska
Pedagog specjalny

Katarzyna Numicom www

Katarzyna Rubińska

Terapeuta 

Sylwia Numicom www 

Sylwia Grudzińska

Tearpueta 

 

 

Źródło;
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematayka – dwadzieścia lat później, Centrum Edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA.
Kubiak D. (2017), "Metoda Numicon w nauczaniu uczniów pełnosprawnych i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle badań", Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, Nr. 25/2017.

 

Zobacz podobne