DREAMLAB Facebook

Matematyka również jest poukładana, ma swoje zasady, których bardzo nie lubi zmieniać. Nie potrafi czasem zobrazować swoich przekonań, procesów myślowych. Kto z nas nie słyszał tak jest i tyle, nie zmienisz tego. To prawda, matematyki nie zmienimy. Jednocześnie można ją zrozumieć, poznać jej świat. A nasz świat także jest pełen rytmów, powtórzeń i analogii. Podobnie w świecie spektrum, nie zmienimy go – jednak możemy postarać się ze wszystkich sił zrozumieć.

Moim zdaniem to jest miejsce, gdzie matematyka i uczniowie w spektrum autyzmu mogą się spotkać i porozmawiać z Numiconem. Pani Kamila

 

Numicon - wróćmy jeszcze, co z tymi liczbami?

Klocki Numicon, nazywane przez przez nas numikami, są wizualizacją liczb od 1 do 10. W każdym klocku jest liczba otworów odpowiadająca konkretnej liczbie. Co to oznacza? Numik jeden ma jeden otwór, jedną dziurkę, numik dwa ma ich dwie i tak do dziesięciu. Dzieci, które posiadają już pewne kompetencje chętnie te dziurki przeliczają, porównują klocki, uzupełniają je liczmanami (np. własnymi palcami, koralikami, kasztanami). Zadaniem nauczyciela jest wspieranie w wypowiadaniu prawidłowej kolejności liczebników, czuwanie, kiedy dziecko będzie gotowe na przyjęcie graficznego zapisu liczby, przejścia na reprezentacje symboliczne i ikoniczne oraz proste zadania!
Chwila, mówimy o przedszkolu, a to są zadania dla starszaków!
To prawda, jednocześnie mówimy o wyjątkowym miejscu i wyjątkowych Przedszkolakach.

Zdecydowałam się podążać za dzieckiem i jeśli jego potrzebą jest obracanie się w uporządkowanym świecie liczb, to chętnie przedstawię mu to narzędzie. Myślę również o przyszłości tych przedszkolaków.
Jeśli poznają matematykę w zabawie (nie wiedząc jak wielu starszakom spędza ona sen z powiek) i wkroczą na kolejny etap edukacji z ugruntowanymi umiejętnościami to łatwiej będzie im zmierzyć się ze szkołą? Może trafią na otwartych nauczycieli i będą kontynuowali naukę ukrytą w zabawie z Numiconem? Pani Kamila

 

Kamila Numicom www

Kamila G Jankiewicz
Pedagog specjalny

Alaksandra WWW

Aleksandra Szymborska
Pedagog specjalny

Katarzyna Numicom www

Katarzyna Rubińska

Terapeuta 

Sylwia Numicom www 

Sylwia Grudzińska

Tearpueta 

 

Źródło;
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., (2015), Dziecięca matematayka – dwadzieścia lat później, Centrum Edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA. 
Kubiak D. (2017), "Metoda Numicon w nauczaniu uczniów pełnosprawnych i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle badań", Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, Nr. 25/2017.

Zobacz podobne